He pogut assistir a una entrevista amb una família que ha donat el seu consentiment perquè hi pugui estar com a observadora. L’entrevista és a demanda de
l’escola arran de les conductes disruptives que presenten a l’aula dos germans
bessons. Segons la tutora, aquests es mostren molt neguitosos i intranquils al
llarg del dia, amb conductes agressives entre ells i amb la resta de
companys/es i no atenen a cap límit establert.
Així, aquest és el precedent per a poder parlar sobre la planificació d’una
entrevista amb famílies, que serà la clau per a entendre l’actitud a l’escola
dels infants. El procés que segueix la psicopedagoga se centra en:
- Coneixença
dels infants a través de la conversa amb la mestra referent i l’observació
directa d’aquests.
- Indagació
de l’estructura familiar per a saber a qui es dirigirà i poder adaptar el
discurs segons les característiques de la família.
- Estructuració
de l’entrevista.
- Preparació
de l’espai on es durà a terme la trobada per oferir un ambient el més acollidor
possible.
Desprès de conèixer el procediment dut a terme per la psicopedagoga, em ve al
cap la teoria exposada en el temari de Diagnòstic
en educació, més concretament en l’apartat de tècniques de recollida d’informació.
Així, “l’entrevista és una eina que ens
permetrà recollir informació sobre esdeveniments i aspectes subjectius de les
persones com són creences i actituds, opinions, valors o coneixements que amb
altres procediments o tècniques difícilment podrem apreciar”. Alhora,
centrant-me en la preparació, la psicopedagoga planteja una entrevista no estructurada
ja que es basa en preguntes obertes per a poder adaptar-se a les
característiques de la família i, a més a més, poder ser flexible en el
desenvolupament de la trobada. Al mateix temps, la psicopedagoga cercarà
establir una conversa de caire informal que li permetrà acostar-se al pare i a
la mare i, també, afavorir la creació d’un clima de confiança.
Una vegada realitzada l’entrevista, destaco que un dels grans reptes als
quals s’enfronta un psicopedagog/a és poder adaptar-se als esdeveniments que
van sorgint en l’entrevista, trampejant aquelles situacions més complexes sense
que la família se senti jutjada. Així, tot i que hagis fet una bona
planificació, parant atenció a aspectes rellevants com la comunicació no verbal
(postura, gestos, etc.) i verbal (to de veu, pauses adequades, etc.), hi haurà
temes que sorgiran i que no t’esperes (tal i com va succeir en l’entrevista amb
la família dels dos infants bessons) i que requeriran de tots els sentits per a
poder abordar-los amb delicadesa.
Com a conclusió destaco la importància d’una bona planificació en les
entrevistes, però considero que l’experiència és allò que ens donarà les eines
per a poder enfrontar-te amb naturalitat a situacions complicades que apareguin
en aquest tipus de trobades. Tanmateix, torno a ressaltar que per a contrarestar
actituds novelles ens hem de proveir de
recursos més tècnics que ens ofereixin una bona base perquè davant d’una
família puguem actuar amb certa fluïdesa en aquest tipus de situacions.
Bibliografia:
• ANDREU, LL. i SANZ, M.
(2011). Tècniques de recollida d’informació. A LL. Andreu Barrachina (coord.),
Diagnòstic en educació, Barcelona: Editorial UOC.
No hay comentarios:
Publicar un comentario